Od narodenia slávneho hudobníka Franza Liszta uplynie v piatok 22. októbra 210 rokov.
Franz Liszt sa narodil 22. októbra 1811 v Raidingu, na území dnešnej
rakúskej spolkovej krajiny Burgenland, ktorá v tom čase bola súčasťou
Uhorska v rámci rakúsko-uhorskej monarchie. Jeho otec Adam Liszt bol
správcom statkov šľachtickej rodiny Esterházyovcov. Ovládal hru na
violončelo a niekoľko ďalších hudobných nástrojov a podporoval svojho
syna v umeleckej kariére. Keď so svojím dvanásťročným potomkom
odcestoval do Paríža, školská rada odmietla prijať Franza na
konzervatórium s odôvodnením, že je cudzinec. Jeho výučby sa potom
ujali hudobníci ako napríklad Antonio Salieri, Carl Czerny, Antonín
Rejcha či Ferdinando Paer.
Už ako trinásťročný Liszt napísal svoju prvú a jedinú operu Don Sanche,
ktorú uviedli v Paríži 17. októbra 1825. Po úspechoch na turné po Európe
ho zasiahla smrť otca. Na istý čas dokonca stratil záujem o hudbu a
začal čítať knihy o umení a náboženstve. Keď však v roku 1831 po
prvýkrát počul strhujúci výkon talianskeho huslistu Nicola Paganiniho,
chlapec si zaumienil dosiahnuť podobnú virtuozitu ako jeho vzor. Zaujať
mimoriadnymi technickými schopnosťami sa mu napokon aj podarilo.
Súčasne s klaviristom a skladateľom Frédéricom Chopinom patril v 19.
storočí k svetovej špičke v oblasti hudby. Zatiaľ čo Chopin sa
vyznačoval jemnosťou, Liszt si vyslúžil pomenovanie "titán klavíra".
Jeho hra bola strhujúca, vášnivá a bohatá na rôzne efekty.
V roku 1835 opustil Francúzsko a odišiel do Švajčiarka s partnerkou
grófkou Marie d’Agoult. V júni 1840 sa predviedol v Londýne a hľadisku
ponúkol novinku, ktorou bol klavírny recitál. Dovtedy sa totiž slovo
recitál používalo iba pri prednese literárnych diel.
Liszt sa vymykal z tradičnej formy koncertovania. S hľadiskom
komunikoval, nemal problém upraviť sedadlá tak, aby sa medzi svojimi
obdivovateľmi mohol pohybovať a vedel hudobne improvizovať.
Charakteristická bola jeho zručnosť vymyslieť originálnu skladbu podľa
melódie, ktorú navrhol náhodný člen publika. Jeho schopnosti vzbudiť u
ľudí celú plejádu emócií a vytrženia vyústili v takzvanú Lisztomániu.
Tento pojem zaviedol v roku 1844 spisovateľ Heinrich Heine, ktorý bol
svedkom hystérie, ktorú vyvolala osoba Franza Liszta.
Liszt bol známy tým, že vďaka svojim klavírnym úpravám popularizoval
hudbu iných skladateľov. Upravoval Schubertove piesne, Beethovenove
symfónie či Berliozovu Fantastickú symfóniu. Vytvoril hudobné parafrázy,
ktoré prepájajú alebo kombinujú rôzne témy z opier a väčších diel. Jeho
dielo Réminiscences de Don Juan (1841), podľa Mozartovho Dona
Giovanniho, je typickým príkladom tohto žánru.
Po nepretržitom koncertovaní, ktoré trvalo niekoľko rokov, sa v roku
1848 usadil spolu s novou láskou princeznou Carolyne von
Sayn-Wittgenstein v nemeckom Weimare. Stal sa dirigentom miestnej opery a
počas tohto obdobia sa sústredil na vytváranie nových hudobných foriem.
Vytvoril typ orchestrálnej skladby – symfonickú báseň, ktorá ilustruje
alebo evokuje báseň, príbeh, maľbu alebo iný nehudobný zdroj. Medzi
takéto známe diela patria Les Préludes (1849), Tasso: lamento e trionfo
(1849), Prometheus (1850), Mazeppa (1851), Orpheus (1853) či Hamlet
(1858).
Jeho etudy rozšírili klavírnu techniku nad rámec toho, čo sa predtým
považovalo za možné. Známe sú The Grandes études de Paganini (1851) aj
The Transcendental Études (1852). Z poetických cyklov, ktoré vytvoril,
možno spomenúť Consolations (1849). Slávne sú aj jeho Uhorské rapsódie,
valčíky či Sonáta h moll (1853).
Predovšetkým na duchovnú tvorbu sa Liszt orientoval v Ríme (dokonca
vstúpil do františkánskeho rádu), kde sa venoval oratóriám. K chrámovým
skladbám patria Svätá Alžbeta (1857–62), Kristus (1855–66), Missa
choralis (1859–65) a ďalšie. Liszt sa zdržiaval aj v Budapešti. V roku
1875 sa v tomto meste stal predsedom novej hudobnej akadémie.
Nešťastný pád v jeho dome vo Weimere viedol k zdravotným problémom.
Zomrel na následky zápalu pľúc 31. júla 1886 a je pochovaný na cintoríne
v nemeckom Bayreuthe. V Bratislave nesie jeho meno Námestie Franza
Liszta.